Thursday, November 26, 2009

Vraag 9

"Stevent de wereld af op een "clash of civlisations" - of niet?





Wel als we blijven polariseren. Floor
Floor
Ontvangen: 25-11-09 19:48





Onder geen enkele omstandigheid is iets met zekerheid te voorspellen. Echter een daadwerkelijke clash zou alleen mogelijk zijn als de ongenuanceerde generalisaties van Huntington ook maar deels klopten. Dit is niet het geval.
Guido
Ontvangen: 25-11-09 19:54





Nee. Sommige conflicten zullen binnen het model van Huntington passen en sommige ook niet. Intl. verhoudingen en conflict categorien veranderen wel, maar zijn model heeft zekere gebreken en beperkingen.
Carolien
Ontvangen: 25-11-09 19:55





Ik denk niet dat de wereld naar een 'clash of civilisations' afgaat, omdat er veel conflicten niet op cultuurverschillen zijn gebaseerd. Er zijn ook veel conflicten in een beschavingen zelf.
Nazan
Ontvangen: 25-11-09 19:55





Er zyn veel conflicten & verschillen, maar n keiharde botsing zal uitblyven. Dr zyn genoeg intl governance mechanismen die dat zullen verzekeren. Dus gn clash.
Alberta
Ontvangen: 25-11-09 19:56





Nee! Beschavingen niet afbakenbaar; conflict niet alleen tussen maar ook binnen volkeren; cultuur vaker misbruikt als politiek instrument dan oorzaak conflict
Jamaseb
Ontvangen: 25-11-09 19:56





Née, de term clash of civ. Is een nedachte term om mensen in het westen te manipuleren en af te eliden van de werkelijke globale economische exploitatie.
Alexander
Ontvangen: 25-11-09 20:00





The clash of civilizations is een dramatisch concept dat is bedacht door een xenofobische amerikaan. Er hebben altijd botsingen bestaan tussen civilizati...
...............
Merel
Ontvangen: 25-11-09 20:00





Ja. Als landen zich niet meer open stellen tegen over elkaar dan zal dit leiden tot onbegrip van elkaar cultuur en ideeen. Hetgeen zal leiden tot botsingen. Ongelijkheid van landen leidt er al toe dat landen botsen en kijken naar het eigen belang.
Abhilash
Ontvangen: 25-11-09 20:17





Nee, want hoewel er veel verschillen zijn tussen verschillende delen van de wereld, wil dit niet zeggen dat dit altijd voor conflicten zorgt of zal zorgen.
Anne
Ontvangen: 25-11-09 20:44





In een tijd waarin een ideologische strijd heerst tussen het westen en de islam en er een sterke competitie bestaat tussen regio's op economisch gebied en schaarste van voedsel, water en grondstoffen alleen maar toeneemt zijn voldoende ingredienten aanwezig voor een clash of civilisations
Pim
Ontvangen: 25-11-09 22:31





Zolang de dialoog bestaat,zal een gewapend conflict niet snel uitbreken,maar omdat er geen Islam-kernstaat is,maar wel een soort 'aanval op één is aanval op allen'-gedachte,kan de vlam snel in de pan slaan...
JJC
Ontvangen: 25-11-09 22:59





Absoluut niet. Juist door globalization e.a. culturen leren kennen door bijv. educatieve-, en reisprogramma's, het nieuws. Dit brengt de "ver van mijn bed show" dichterbij en kunnen we elkaar leren begrijpen. Bij een probleem in een ander land zamelen we geld in. We identificeren ons al met bijv jongeren van onze leeftijd in een sloppenwijk die al moeder zijn en geen geld hebben. Wel moeten we onthouden dat verschillen niet altijd op te lossen zijn met westerse gedachten. Respect voor een ander persoon, cultuur of geloof etc. voorkomt de clash of civilisations.
Judith-Rosina
Ontvangen: 26-11-09 01:14





Nee. Conflicten hebben soms de vorm van zo'n clash, maar ik denk dat er dieperliggende oorzaken zijn als het verschil tussen arm en rijk.
Els
Ontvangen: 26-11-09 08:35





Ik denk het niet, verschillen in cultuur en civilization zijn er altijd al geweest alleen door globalization worden ze meer zichtbaar! En clash neemt juist af
Casper
Ontvangen: 26-11-09 15:26




antwoord: nee. ondanks de grote verschillen zijn er gulden middenwegen mogelijk tussen samenlevingen omdat de wereld steeds kleiner wordt en de consequenties voor niet goed samenwerken te destructief zijn. Kleinschalige conflicten zullen altijd bestaan echter niet in de vorm van een wereldoorlog tussen samenlevingen.
Emmy
Ontvangen: 26-11-09 17:18




Globalisering kan tot n clash leiden, maar biedt ook mogenlijkheden tot samenwerking en andere vormen van communicatie die begrip kunnen kweken en n clash kunnen voorkomen
Tali
Ontvangen: 26-11-09 18:08




Nee hoor. Als de wereldleider een nobelprijs voor de vrede krijgt, china vooral intern agressief handelt en moslimextremisten geen echt gevaarlijke wapens in handen krijgen, is er weinig aan de hand. Maar hoe lang het zo blijft valt "natuurlijk" ;) niet te voorspellen.
Erik
Ontvangen: 26-11-09 18:19




Ja, tussen de Islamitische en Westerse wereld bestaan zulke enorme verschillen over kernwaarden dat een clash onvermijdelijk is.
Raymond
Ontvangen: 26-11-09 18:53




Nee. en bovendien is Cultuur Ondergeschikt aan politieke belangen, macht en geld. Staten en hoogstens blokken v bondgenoten zullen botsen.
Ruben
Ontvangen: 27-11-09 20:25

No comments:

Post a Comment