Wednesday, October 7, 2009

Vierde vraag


"Vierde vraag: Democratie leidt tot vrede, althans dat verwachten velen. Zullen de recente verkiezingen in Afghanistan volgens jou tot meer vrede leiden?"




Nee niet per se. Democratie alleen leidt niet naar vrede, meer factoren zijn van belang. In afghanistan speelt bovendien corruptie een rol, dus kan je je afvragen of er sprake is van echte democratie. Kortom, het is te simpel om te stellen dat de verkiezingen leiden tot vrede.
Merel
Verstuurd: 6-10-2009 11:03



Nee, de fraudeleuze president Karzai mist legitimiteit vanuit de bevolking (fraude, corruptie, falend rechtssysteem) en daardoor ook zijn broodheren (NAVO-troepenmacht) reden voor veel Afghanen om zich bij de Taliban aan te sluiten, die baat hebben bij instabiliteit.
Huib
Verstuurd: 6-10-2009 11:04



Nee, voorlopig niet. In zulke multi-etnische landen met vele stammen is het moeilijk democratie goed uit te voeren. Vaak is 1 stam dominant en de rest kan zich daar moeilijk bij schikken. Alle neuzen zullen daar eerst dezelfde kant op moeten wijzen.
Igor
Verstuurd: 6-10-2009 11:13



Nee, per definitie niet. De vele spanningen tussen de amerikaanse troepen en de afghaanse bevolking enerzijds en tussen de sjiiten en de soennieten anderzijds zijn veel meer de oorzaak van de onlusten dan democratische beginselen.
Joppe
Verstuurd: 6-10-2009 11:15



Nee. De verkiezingen zijn corrupt. De loyaliteiten en de macht liggen meer bij de warlords.
JG
Verstuurd: 6-10-2009 11:15



Voordat democratie wordt doorgevoerd zal er eerst sprake moeten zijn van relatieve rust in Afghanistan, anders wordt het invoeren van democratie erg moeilijk! Daarbij moeten de lokale omstandigheden, zoals het bestaan van stammen e.d., niet uit het oog worden verloren!
Jorg
Verstuurd: 6-10-2009 11:17


Nee
Michiel
Verstuurd: 6-10-2009 11:18


als de overheid de corruptie kan overstijgen kan het wellicht de bevolking voor zich winnen en extreme partijen matigen op weg naar vrede
Ted
Verstuurd: 6-10-2009 12:05



De verkiezingen an sich leiden niet tot meer vrede, maar wat er met de uitkomst gedaan wordt. Daarom een oproep tot brede samenwerking by de pol. partyen.
Jef
Verstuurd: 6-10-2009 12:09


Nee,er zal juist n intensere sfeer ontstaan die sneller uit de hand zal lopen
Rowinda
Verstuurd: 6-10-2009 12:17


No structural changes should take place first, elections alone are not enough.
Zhanna
Verstuurd: 6-10-2009 12:21


Dat ligt eraan of de beloftes worden waargemaakt en of het volk het nieuwe bewind vertrouwt...
Olga
Verstuurd: 6-10-2009 12:21


Democratie leidt tot vrede maar een zekere mate van vrede/stabiliteit is ook een voorwaarde voor democratie. Ik denk dat die stabiliteit ontbreekt.
Sandra
Verstuurd: 6-10-2009 12:23



Een goede stap richting democrastie zijn verkiezingen. Daarom denk ik dat verkiezingen in een land als Afghanistan een goede stap in de richting naar vrede is
Casper
Verstuurd: 6-10-2009 12:33



Nee, want de afgelopen verkiezingen zullen slechts tot een kunstmatig in stand gehouden vrede leiden. De vrede is niet duurzaam, zo zal blijken na terugtrekking van de militaire troepen.
Isabelle
Verstuurd: 6-10-2009 13:10


Nee, democratie is daar niet ontstaan maar opgedrongen. Zolang er nog steeds sprake is van een conflict tussen de bevolking zal een geforceerde democratie geen vrede brengen.
Hilde
Verstuurd: 6-10-2009 13:14


Nee, niet per definitie. Democratische verkiezingen leiden niet per definitie tot een stabiele democratische regering. Kijk maar naar wit rusland bijv, democratische verkiezingen maar een anti-westerse dictatuur aan de macht op grond van deze verkiezingen
Tali
Verstuurd: 6-10-2009 14:42



Ik denk dat afghanistan een goede stap heeft gezet in de richting van vrede heeft gezet. Volgende stap. Economie weer laten draaien. Zware klus, dat wel
Leen
Verstuurd: 6-10-2009 15:09


Vrede, welvaart en dem. hebben wel een positief verband,maar toch is t antwoord nee.In afgh. Zijn de actoren die weinig of geen belang bij vrede hebben te sterk
Ruben
Verstuurd: 6-10-2009 16:18


Democratie lijdt tot vrede, maar is niet de enige factor die van belang is. Andere factoren zullen stabieler moeten worden voor democratie de positieve uitwerking kan hebben en zelf stabiel en rechtvaardig zal zijn
Lieselotte
Verstuurd: 6-10-2009 19:02


Het is zeker een stap in de goede richting,maar er zal nog veel meer moeten gebeuren.de bevolking moet echt kunnen vertrouwen op elkaar en op de overheid.
Linda
Verstuurd: 6-10-2009 22:09


Nee, want de democratie wordt van bovenaf opgelegd door de amerikanen. Dit is echter niet de manier waarop democratie in het land zelf ontstaat..
Lydia
Verstuurd: 7-10-2009 9:54


Ja, op den duur wel. Maar alleen als ze bij de hierna komende verkiezingen eerlijkheid kunnen waarborgen.
Ida
Verstuurd: 7-10-2009 10:33


Na de recente verkiezingen nog niet, maar in de toekomst kan er in afghanistan gewerkt worden aan vrede door de bevolking te betrekken bij het besluitvormingsproces en bij de ontwikkeling van het land.er zal ook meer moeten worden gedaan aan mensenrechten.
Daphne
Verstuurd: 07-10-09 12:50



Wanneer deze eerlijk verlopen zou dit -uiteindelijk- tot meer vrede leiden. Maar de kans is groot dat deze niet eerlijk verlopen en dus voor onrust zorgen.
Anne
Verstuurd: 07-10-09 14:37



Nee, daarvoor wordt Afghanistan te veel geleid door dorpshoofden die er elk hun eigen rechts- en politieke systemen op na houden. De democratische ideaal wordt door deze mensen niet gedeeld.
Floor
Verstuurd: 07-10-09 22:22



Op korte termijn niet. lange termijn zorgt het voor stabiliteit (gebaate onderdrukten zijn in meerderheid) en brengt disputen binnen democ instituties
Jamaseb
Verstuurd: 08-10-09 10:42



Nog niet, er zijn bijvoorbeeld geen aanwijzingen dat kansrijke presidentskandidaten iets doen aan de minderheidsgroep christenen. Deze groep wordt onderdrukt en gedood. dit gebrek aan het tegengaan van mensenrechten door de presidentskandidaten draagt niet bij aan de vrede.
Emmy
Verstuurd: 08-10-09 17:00



Democratie is een westers systeem, wat niet bij implementatie in een land met een politieke historie als Afghanistan gegarandeerd voor (meer) vrede zal zorgen.
Eva
Verstuurd: 11-10-09 21:08



Zoals Fareed Zakaria heeft laten zien zijn er ook andere combinaties van vrede, democratie en vooruitgang mogelijk en is het nog maar de vraag of democratisering an sich überhaupt wel tot meer stabiliteit leidt.
Melle
Verstuurd: 12-10-09 04:12


No comments:

Post a Comment